koło ekologiczne

program koła


Rok szkolny 2017 - 2018

Wyznaczanie południków i równoleżników

Klasa VI poznaje charakterystyczne cechy południków i równoleżników. Na podświetlanym globusie w atrakcyjny sposób mogą zapoznać się z nowymi zagadnieniami. Na jabłku testowali geoidalną budowę planety Ziemi i podział na półkule wschodnią i półkulę zachodnią. Nasz owocowy model podczas przerwy stał się zdrową przekąską. Na globusach indukcyjnych uczniowie przećwiczyli rysowanie południków, równika i równoleżników. Atlasy i globusy fizyczne wykorzystaliśmy do ćwiczeń w ustalaniu długości i szerokości geograficznej.

Lekcja w terenie

Uczniowie klasy IV a wkroczyli w świat nauki o przyrodzie poznając ją za pomocą bezpośredniej obserwacji.
Już kilkakrotnie uczyli się prawidłowych obserwacji w terenie. Na pierwszej lekcji stosowali do obserwacji lupy i lornetki. Oczywiście niezawodnym w tym przypadku jest również ludzkie oko. Na kolejnej lekcji terenowej wyznaczali kierunki świata za pomocą gnomonu, kompasu i swojego cienia. Trzecia z rzędu lekcja poświęcona była obserwacji drzew występujących w okolicy naszej szkoły oraz na terenie pobliskiego parku. Uczniowie rozpoznawali drzewa liściaste i iglaste. Trochę było z tym kłopotu, ale miejmy nadzieję, że kiedyś się tego nauczą. W parku zbieraliśmy owoce kasztanowca, klonu i dębu. Mieliśmy również okazję zaobserwować, jaki wpływ ma siła wiatru na drzewa. Po niedawnej nawałnicy zobaczyliśmy wykrot – czyli całe drzewo wyrwane z korzeniami oraz mnóstwo gałęzi i drzew uszkodzonych po przejściu silnych wiatrów.

Odwrócona lekcja

To już drugie z tej serii prowadzone metodą odwróconej lekcji zajęcia przyrody
w klasie V. Uczniowie, ucząc innych, zamieniają się rolami z nauczycielem, a ich głównym celem jest przekazanie wiedzy. Pracując metodą odwróconej lekcji, uczniowie koncentrują się przede wszystkim na budowaniu zasobu wiedzy i skupiają się na tych kompetencjach, które są kluczowe dla skutecznego i samodzielnego uczenia się. Pierwszą lekcję tą metodą poprowadziła Kinga Szymańska. Temat, który opracowała i przygotowała Kinga dotyczył Puszczy Białowieskiej.
W dniu 4 października odbyła się druga lekcja prowadzona tą metodą. Tego trudnego przedsięwzięcia podjęła się tym razem Dominika Kowalska. Dominika, podobnie jak Kinga przygotowała ciekawą prezentację dotyczącą warunków życia w Morzu Bałtyckim. Grupie rówieśników zadawała bardzo ciekawe i trafne pytania, angażując w ten sposób do działania i myślenia innych uczniów.
Piątoklasiści z zainteresowaniem uczestniczyła w lekcji. Dominika zaangażowała wszystkich do pracy przy mapie, utrwaliła poznane wcześniej informacje. Następnie zaprezentowała przygotowane przez siebie różnorodne skarby morza. Pracę uczniów podsumowała dwoma ćwiczeniami utrwalającymi, a na koniec zadała pracę domową. Trzeba przyznać, że obie uczennice wspaniale wywiązały się ze swojego zadania, wykazały się wiedzą i dużymi umiejętnościami organizacyjnymi. Metoda, mimo ogromnej pracy i zaangażowania ze strony uczniów, zdobyła ich uznanie. Nie brakuje chętnych na kolejną taką lekcję.

Rok szkolny 2016 - 2017

Rozstrzygnięcie konkursów ekologiczno - plastycznych

Dzisiaj dla koła ekologicznego jest wyjątkowy dzień. Nastąpiło rozstrzygnięcie trzech konkursów o tematyce ekologicznej. W ramach 6 zadania ogólnopolskiego konkursu „Szkolny opiekun koła ekologicznego” zorganizowano szkolny konkurs plastyczny „Ekologia na co dzień”. I miejsce przyznano dwóm uczennicom klasy VI. Alicji Ratajczyk i Klaudii Kowalskiej. Ala i Klaudia zastosowały ciekawą technikę plastyczną a ich prace w atrakcyjny sposób zachęcają do segregacji odpadów. II miejsce otrzymała uczennica klasy IV, która w „tęczowy” sposób przekazała ważną myśl o ochronie naszej Ziemi poprzez segregowanie odpadów. III miejsce zdobyła uczennica klasy VI Justyna Szamocka. Jury przyznało również 4 wyróżnienia: uczennicom z kl. IV Wiktorii Wójcik, Ani Kaniowskiej i Lenie Sęczkowskiej oraz uczennicy klasy IIIB – Marcie Kaniowskiej. Drugi konkurs plastyczno – ekologiczny dotyczył tematu ”Środki chemiczne to nie zabawa”. W tej konkurencji przyznano I miejsce uczennicy klasy II Idze Wnuk - za bardzo ciekawy kolaż dotyczący używania środków chemicznych oraz II miejsce dla ucznia klasy II – Krystiana Pieczyńskiego. Wszystkie nagrodzone oraz wyróżnione prace zostały wyeksponowane na gazetce ekologicznej. Laureaci konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy i atrakcyjne nagrody. Dzięki temu konkursowi wzrosła wiedza i świadomość uczniów na temat segregacji odpadów. Uczniowie stosują zasady segregacji w życiu codziennym w domu i w szkole. Fundatorem nagród jest Gminny Oddział Ochrony Środowiska w Sulejowie oraz opiekun koła ekologicznego. Podsumowaniu wszystkich konkursów towarzyszyła miła atmosfera przy herbatce, ciasteczkach i cieście, która upiekła Ala. W ten sposób też zakończyliśmy program edukacyjny unijnych zajęć przyrodniczych. Ale oczywiście to nie koniec naszej ekologicznej przygody.

Rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego „W poszukiwaniu oznak wiosny”.

Do tego konkursu przystąpiło pięcioro uczniów. Każdy z uczestników przedstawił do oceny po 15 zdjęć. Mimo niekorzystnej aury dzieciakom udało się wykorzystać pogodne chwile, aby wyjść na spacer w poszukiwaniu oznak wiosny. Niektórym świetnie się to udało. Może dzięki temu wiosna, taka prawdziwa, ciepła i słoneczna wreszcie do nas zawita. I miejsce otrzymali: uczeń klasy V – Kacper Gajda i uczennica klasy VI Patrycja Calińska. II miejsce uzyskała Alicja Ratajczyk – uczennica klasy VI, III miejsce uzyskała uczennica klasy V Eliza Olczyk, wyróżnienie otrzymała uczennica klasy IV – Lena Sęczkowska. Uczniowie otrzymali atrakcyjne nagrody ufundowane przez Ochronę Środowiska w Sulejowie oraz przez opiekuna pracowni. Wszystkim uczestnikom gratulujemy pięknych ujęć.

Poznajemy warunki życia w lesie – lekcja terenowa klasy IV

Wiosenna aura sprzyjała naszym terenowym zajęciom. Pogoda była idealna do przeprowadzenia badań warunków życia w lesie. Podczas spaceru po szkolnym boisku, a następnie po szkolnym lesie mogliśmy dokonać porównań nasłonecznienia, siły wiatru, temperatury i wilgotności powietrza. Uczniowie za pomocą lup obserwowali zachodzące wiosną zmiany. Obserwowali kwiatostany sosny, młode pędy jeżyn oraz różnego rodzaju mchy. Ciekawostką dla nich była obserwacja mchu płonnika, na szczycie, którego były puszki zarodnikowe. Mogliśmy zaobserwować pierwsze owady takie jak: trzmiele, biedronki. Pojawiły się również pierwsze motyle - bielinki kapustniki.
Przez lornetki dokonaliśmy obserwacji zagnieżdżenia się ptaków w naszych budkach lęgowych. Uczniowie, na podstawie zauważonych śladów ptasich odchodów oraz obecności puchu stwierdzili, że w budkach zamieszkały ptaki. W tak krótkim czasie nie udało się podpatrzeć dorosłych osobników. Jednak największą niespodziankę sprawiła nam jaszczurka zwinka, która beztrosko wygrzewała się w promieniach słońca. Sprawiła też frajdę dwóm chłopcom, którym przebiegła po rękach, sprawiając im wiele radości. Przy tej okazji powtórzyliśmy sobie zagadnienie zmiennocieplności organizmów żywych. Jak zwykle, lekcja w terenie okazała się bardzo owocna oraz pouczająca. Zaletą tej mini wyprawy było jeszcze to, że wszyscy odpoczęliśmy na łonie natury i dotleniliśmy swoje mózgi.

Procesy glebotwórcze

Podczas zajęć przyrodniczych uczniowie klasy IV poznawali procesy glebotwórcze. Podczas pogadanki instruktarzowej uczniowie dowiedzieli się, jakie czynniki zewnętrzne mają wpływ na pękanie i kruszenie skał, w jaki sposób powstają zwietrzeliny i próchnica. Po raz pierwszy klasa IV zapoznała się z porostami, których okazy zgromadziła dla nas jedna z uczennic z klasy V podczas zajęć koła ekologicznego.
Jednak najwięcej radości sprawiło im bezpośrednie obcowanie z dżdżownicami. Dzieciaki z zapartym tchem nasłuchiwały dźwięków wydawanych podczas poruszania się dżdżownic po kartkach papieru. Poznawały budowę tego organizmu poprzez obserwację przez lupę oraz poprzez bezpośredni kontakt z tym stworzonkiem. Pocieszający jest fakt, że żadne dziecko nie brzydziło się i wszyscy chętnie brali dżdżownice na ręce. Po dokonaniu wnikliwej obserwacji żywe stworzenia zostały wypuszczone na wolność.

Poznajemy skały, po których chodzimy

Uczniowie klasy IV poznawali skały tworzące skorupę ziemską. Dzieci za pomocą kilku zmysłów poznawały poszczególne rodzaje skał. Wśród zebranej ekspozycji mogli zobaczyć skały lite takie jak granit, piaskowiec, wapień; skały zwięzłe takie jak: glina, less oraz skały luźne jak piasek i żwir. Zobaczyli kryształy górskie i kamienie szlachetne. Dowiedzieli się, że poprzez zjawisko elektryzacji można w prosty sposób rozpoznać prawdziwy bursztyn. W skałach wapiennych oglądali odciski muszli. Ciekawostką dla dzieci był piasek i róża pustynna. Za pomocą młotka mogli się przekonać o twardości i kruchości niektórych eksponatów. A za pomocą smaku dowiedzieliśmy się, że niektóre skały smakują. To ostatnie doświadczenie wprowadziło wielu w zadziwienie. Nawet Pani Hania dowiedziała się, jaki smak ma niebieski kryształ. Śmiechu przy „smakowaniu” niektórych kruszców nie brakowało, mina pani Hani była przy tym bezcenna. Zbadaliśmy również kredę szkolną i jej związek z wapniem. Rozkruszoną kredę tablicową zalaliśmy octem. Pod jego wpływem zaczęły wydzielać się „burzynki”. W tym przypadku ocet działa podobnie, jak na skorupkę jajka, która pod jego wpływem otacza się pęcherzykami, robi się chropowata, a po 24 godzinach ulega rozkładowi.

Opiekujemy się klasowymi roślinami i zwierzętami

Dzisiejsze zajęcia poświęciliśmy na generalne porządki w Eko pracowni i przede wszystkim na prace pielęgnacyjne nad klasowymi roślinkami i zwierzętami. Przez dwie godziny uczniowie uwijali się jak przysłowiowe mrówki w mrowisku.
Ala z Patrycją i Amelką zajęły się przesadzaniem kwiatów, dosypywaniem ziemi do donic i usuwaniu uschniętych liści. Na koniec tych czynności oczywiście nie zapomniały o podlaniu naszych roślinek. Maja, Krystian i Eliza dokładnie wyczyścili terrarium dla patyczaków, dosypali czystego piasku i nawilżyli bazylię. Krystian, jako najmłodszy uczestnik koła(II klasa) pilnował, aby „maluchy” nie rozbiegły się po pracowni. Po raz pierwszy zobaczył świeżo wyklutego patyczaka. Kordian i Amelka wraz z panią Hanią czyścili akwarium. Nie zapomnieliśmy również o śwince Tosi, której trzeba było obciąć pazurki. Tę trudną czynność z pomocą Amelki wykonała pani Hania. W naszej pracowni przybyło nieco zwierząt. Będąc w Nadarzynie Eliza wraz z panią zakupiły dwa ślimaki afrykańskie. Oczywiście nie mogło być inaczej - tymi bezkręgowcami zajęła się Eliza z Majką. Ślimaki Gienio i Genowefa otrzymały nowe mieszkanie. Stare, duże akwarium świetnie się do tego nadawało. Dziewczynki odpowiednio wyposażyły dom dla ślimaków, nawilżyły ziemię i włożyły pożywienie. Wykonały również tabliczkę informacyjną, która zawisła nad ślimaczym terrarium. Frajdą dla dzieci było to, że podczas przerwy mogły zrobić sobie herbaty i w miłej atmosferze odpocząć. Na koniec wszyscy sprzątnęli obydwa zaplecza i pracownię przyrodniczą.

Porosty jako bioindykatory

Piękna marcowa pogoda sprzyjała młodym ekologom w prowadzeniu badań terenowych. Tematem zajęć było poszukiwanie różnorodnych gatunków porostów występujących na naszym terenie oraz ustalenie poziomu zanieczyszczenia powietrza na podstawie skali porostowej. Na podstawie skali porostowej uczniowie określili, iż nasze tereny są średnio zanieczyszczone, gdyż występują tu porosty z grupy IV. Przy okazji dokonaliśmy obserwacji budek lęgowych oraz przejścia światła przez soczewkę.
Uczniowie szybko odkryli, że ognisko skupia wszystkie promienie świetlne, a dzięki temu w punkcie skupienia powstaje wysoka temperatura. Z suchych listków zaczął wydobywać się dym. Dla bezpieczeństwa przenieśliśmy obserwacje na podłoże piaszczyste. Z zaciekawieniem obserwowaliśmy, jak promienie słoneczne przechodzące przez soczewkę lupy skupiają się w jednym punkcie, rozpalając suche liście. Przy okazji tego doświadczenia uczniowie zdali sobie sprawę, jakim wielkim zagrożeniem dla lasów są porzucone butelki lub szklane odłamki. Zajęcia podsumowano prezentacją komputerową, notatką, ekspozycją zgromadzonych porostów oraz gazetką szkolną.

Życie w jeziorze

W poznawaniu życia w jeziorze niezwykle pomocna okazała się tablica interaktywna. Uczniowie klasy IV z ogromnym zaangażowaniem uczestniczyli w uzupełnianiu różnorodnych schematów. W ten sposób poznali warunki życia w wodzie, roślinność trzech stref jeziora, budowę ryby oraz przystosowanie zwierząt takich jak wydra, kaczka, żaba do wodnego trybu życia. Obserwacja rybek akwariowych uzmysłowiła dzieciom, w jaki sposób ryby poruszają się i jaką mają budowę ciała oraz za pomocą jakiego narządu oddychają.

Ogólnopolski konkurs „Maks porządkuje odpady"

Grupa naszego koła ekologicznego bierze udział w Ogólnopolskim Konkursie dla uczniów szkół podstawowych nt. selektywnej zbiórki, odzysku i recyklingu odpadów. Tegoroczny konkurs ekologiczny ma na celu kształtowanie prawidłowych postaw proekologicznych zmierzających do selektywnej zbiórki, odzysku i recyklingu odpadów ze szczególnym uwzględnieniem odpadów opakowaniowych wielomateriałowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, rozkładu surowców wtórnych w glebie, związków chemicznych zawartych w elektro odpadach oraz nadawanie nowego życia starym przedmiotom.
W pierwszym etapie rozwiązywaliśmy trzy gry edukacyjne: Lider Elektrorecyklingu, Kultura segregacji i „Mistrz Recyklingu Maks. Po przejściu przez system gier nasza drużyna musiała odpowiedzieć na 10 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych.
Do konkursu przygotowywaliśmy się przez kilka tygodni. W zdobywaniu wiedzy pomogły nam różnorodne gry planszowe i quizy. Wspólnie czytaliśmy komiks „Maks porządkuje odpady”. Po rozwiązaniu testu z zadaniami zamkniętymi przystąpiliśmy do pracy w 5 grupach. Uczniowie wykonali trzy plakaty, 1 prezentację Power Point oraz książkę edukacyjną na temat elektroodpadów.
Uczestnicy koła ekologicznego pracowali z dużym entuzjazmem i z pełnym zaangażowaniem. Ciężką pracę zwieńczyły efekty końcowe w postaci zdobytej wiedzy oraz nabytych umiejętności dotyczących segregacji odpadów. Wszystkie nasze prace konkursowe w dniu 24 marca 2017 r. wysłaliśmy na adres siedziby Fundacji Chlorofil.
Uczestnikom koła ekologicznego gratulujemy wspaniałych efektów !!!

Coś z niczego

W ramach 9 zadania ogólnopolskiego konkursu „Szkolny opiekun koła ekologicznego” od 27 lutego do 10 marca w klasach IV – VI przeprowadzono zajęcia plastyczne pod tytułem „Coś z niczego”, których celem było nadawanie starym rzeczom nowych zastosowań. Uczniowie pracowali w pojedynkę lub w grupach 2 i 3 osobowych.
Z przyniesionych pudełek, baniek na wodę, różnorodnych opakowań plastikowych uczniowie tworzyli najróżniejsze rzeczy. Najczęściej były to zabawki, roboty i zwierzaki. Niektórzy mieli wiele pomysłów, wykazując się twórczością i niebywałą kreatywnością. W celu zintensyfikowania zainteresowania i zaangażowania uczniów zajęcia plastyczne pani Kopeć przekształciła w konkurs międzyklasowy. W zajęciach wzięło udział 66 uczniów. Kreatywność uczniów niejednokrotnie zaskakiwała nauczyciela. Był domek dla małych gryzoni, torebka – etui z butelki plastikowej po wodzie destylowanej, piórnik samootwierający się z kartonu po soku owocowym, przybornik po pudełkach i opakowaniach po szamponie, kwietniki, stojaki na kredki, skarbonki. Konkurencja ta sprawiła uczniom bardzo wiele frajdy. Uczniowie mieli okazję przekonać się, że ze starych rzeczy można zrobić nowe, użyteczne przedmioty oraz że dzięki takim działaniom, możemy ograniczyć liczbę materiałów odpadowych.
Konkurs rozstrzygnięto 10 marca 2017 roku. Prace oceniły panie: Małgorzata Ostalczyk i Joanna Pełka. Zwycięzcy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz drobne nagrody rzeczowe. I miejsce zajął uczeń klasy V Mateusz Ż., który zachwycił jury swoją pomysłowością, wykonując samootwierający się piórnik z kartonu po napoju; II miejsce zajął uczeń klasy IV Jakub J., który wykonał przybornik na biurko; III miejsce zajęła uczennica kl. V Eliza O., która wykonała saszetkę z butelki po wodzie destylowanej. Wyróżnienia otrzymały: uczennica klasy VI –Klaudia K., która z butelki plastikowej wykonała skarbonkę – świnkę; uczennica klasy VI – Anna L., twórczyni samochodu ze skrytką, uczennica klasy IV – Wiktoria W., która skonstruowała stojak na przybory szkolne.
Wszystkim uczniom serdecznie gratulujemy zaangażowania i kreatywności.

Ukształtowanie terenu

Od 14 lutego do 7 marca klasa IV zgłębiała zagadnienia dotyczące mapy, skali, orientowania mapy oraz poznawania różnych form terenu. Te trudne zagadnienia uczniowie poznawali poprzez bezpośrednie doświadczanie i wykonywanie licznych ćwiczeń. Wykonywali zadania dotyczące przeliczania skali, rozpoznawania form terenu na podstawie map poziomicowych. Podczas tych zajęć korzystaliśmy z tablicy interaktywnej i programów multimedialnych. Ale najciekawszą formą pracy było wykonanie własnej makiety ukształtowania terenu. Uczniowie samodzielnie wykonali kilka kilogramów masy solnej, z której ukształtowali poznane formy terenu takie jak pagórek, wzgórze, góra, dolina i kotlina. Podczas zajęć koła plastycznego, według wskazówek nauczyciela, pomalowali makietę. Podczas lekcji powtórzeniowej, wykorzystaliśmy ją, jako świetną pomoc dydaktyczną. Prawie wszyscy uczniowie potrafili wskazać wymienione formy ukształtowania terenu. Prawidłowo określali różnice między kotliną a doliną. Znają różnicę między pagórkiem, wzgórzem, a górą. Wykonanie tej makiety przyczyniło się dodatkowo do szybkiego i trwałego zapamiętania niezbędnych wiadomości i umiejętności praktycznych takich jak określanie wysokości bezwzględnej i obliczanie wysokości względnej.

Prezentacja ekologiczna

W ramach 2 zadania konkursu ogólnopolskiego „Szkolny Klub Ekologów” uczestnicy koła ekologicznego opracowali prezentację ekologiczną dotyczącą segregacji oraz recyklingu odpadów. Podczas zajęć ekologicznych uczniowie samodzielnie rozpisali harmonogram przeprowadzenia mini wykładów dla uczniów z różnych klas. Grupa młodych ekologów postanowiła, że poprowadzą prelekcje dla jak największej liczby uczniów. W dniu 15 lutego podczas godziny wychowawczej uczennice klasy VI: Alicja Ratajczyk, Patrycja Calińska i Wiktoria Kowalska poprowadziły mini wykłady dla uczniów klasy VI oraz dla Oddziału zerowego. Dnia 16 lutego do eko pracowni zaprosiliśmy uczniów klasy I. Uczniowie uczęszczający na koło ekologiczne: Eliza Olczyk, Maja Kaźmierczak i Kacper Gajda przeprowadzili pogadankę i prezentację multimedialną dla klasy I i V. Tego samego dnia odwiedzili klasę III a, gdzie wygłosili mini wykład na temat recyklingu i segregacji odpadów. Podczas wszystkich prelekcji zachęcali swoich słuchaczy do czynnego uczestnictwa w akcjach zbierania korków plastikowych, baterii, makulatury i puszek aluminiowych. Zademonstrowali, w jaki sposób należy segregować plastikowe butelki i puszki aluminiowe. 22 lutego młodzi ekolodzy wygłosili mini wykłady dla uczniów klasy II, III b i IV. Uczniowie bardzo chętnie przystąpili do tego zadania. Z każdym mini wykładem rozwijali swoje umiejętności dzielenia się swoją wiedzą. Zajęcia tego typu uzyskały uznanie wśród dzieci i nauczycieli. Efektem prowadzonych wykładów jest zwiększona aktywność zbiórki różnorodnych surowców wtórnych oraz zwiększenie świadomości ekologicznej wśród dzieci klas 0-VI. Łącznie w mini wykładach uczestniczyło 129 uczniów.

Otyłość

Walka z otyłością to następny problem, którego się podjęliśmy. Najpierw uczniowie dowiedzieli się, co to jest otyłość i na czym ona polega. Przedstawiliśmy 3 główne przyczyny otyłości: Brak ruchu – nadmierna ilość zwolnień z wychowania fizycznego, zła dieta oraz stres. Wszystkie trzy czynniki zostały dokładnie omówione oraz udokumentowane. Uczniowie poznawali metody samodzielnego kontrolowania wagi na podstawie proporcji wagi ciała do jego wzrostu. W tym celu dokonaliśmy pomiarów wzrostu uczestników koła ekologicznego. Wymieniliśmy również wszystkie czynniki pozwalające podjęcie walki z otyłością. Na podsumowanie wykonaliśmy gazetkę prozdrowotną, aby inni uczniowie również mogli ustrzec się przed tą zdradliwą chorobą.

Biodegradacja

Kolejny temat, który poruszyliśmy, to biodegradacja. Sprawdzaliśmy efekty doświadczenia prowadzonego metodą projektu. Doświadczenie założono 20 listopada 2015 r. Po półtorarocznym okresie prowadzenia doświadczenia, sprawdzaliśmy, co się dzieje z zakopanymi przez nas różnorodnymi odpadami. Po sprawdzeniu zawartości ziemi w pojemnikach do biodegradacji stwierdziliśmy, że odpady organiczne, papier i cienka kora rozłożyły się całkowicie, tworząc warstwę próchnicy. Natomiast folia, styropian i szkło nie uległy żadnym zmianom. Wykonaliśmy również dokumentację długofalowego doświadczenia. Grupa młodych ekologów wyciągnęła jednomyślnie wniosek, że do gleby nie mogą się dostawać odpady z tworzyw sztucznych i szkło, gdyż są szkodliwe dla środowiska i bardzo wolno ulegają rozkładowi. Postanowiliśmy, że nadal będziemy prowadzić obserwacje rozkładu pozostałych odpadów.

Pokazowa lekcja przyrody w klasie V

Lekcja odbyła się 17 lutego. Gościnnie odwiedziła nas Pani Pieczyńska – mama Kordiana oraz Pani Karolina Mierzwa – nauczyciel oddziału zerowego. Tematem zajęć było badanie zjawisk związanych z dźwiękiem. Zajęcia prowadzone były w 5 grupach. Każdy zespół miał wyznaczonego lidera, który odpowiadał za porządek, przebieg doświadczeń i prezentację wyników badań. Liderem grupy I była Eliza Olczyk. Grupa ta badała czy dźwięk zależy od wysokości słupa powietrza? Kiedy dźwięk jest wyższy, a kiedy niższy? Eliza jako ochotniczka wcześniej przygotowała bardzo trudne doświadczenie wykazujące, że dźwięki mogą zależeć od wysokości słupa powietrza. Uczennica przygotowała 8 jednakowych butelek, na których „wydmuchała” melodię „Wlazł kotek na płotek”. Grupa II, której liderem był Norbert Szymański odpowiadała na pytanie „Od czego zależy wysokość i głośność dźwięku w instrumentach strunowych?” Lider zaprezentował wyniki badań grupy na własnoręcznie wykonanej gitarze oraz wykonał rysunek amplitudy dźwięku. Grupa III odpowiadała na pytanie „Jak rozchodzi się dźwięk w ciałach gazowych, stałych i ciekłych? Od czego zależy prędkość rozchodzenia się dźwięku?” Grupa ta dodatkowo miała wykonaći zademonstrować działanie telefonu wykonanego z 2 kubków i sznurka. Lider - Kacper Wójtowicz zaprezentował wyniki pracy swojej grupy. Dodatkowo nasi goście wypróbowali działanie telefonu. Grupa IV – badała, w jaki sposób przekazywane są dźwięki oraz w jaki sposób człowiek je słyszy? Za pomocą ćwiczenia interaktywnego – lider Maja Kaźmierczak przedstawiła wszystkim drogę przechodzenia dźwięku z ucha zewnętrznego do mózgu. Chłopcy zaś doświadczali przenoszenie się drobin za pomocą drgań membrany. Ostatnia grupa, której liderem był Kordian Pieczyński prowadziła skomplikowane badania w celu uzyskania odpowiedzi na pytania „Jak rozchodzi się dźwięk w powietrzu, a jak w próżni? Czy dźwięk odbija się od przedmiotów? Stosując zegarki i pojemniki próżniowe grupa chłopców wyciągnęła trafne wnioski oraz prawidłowo odpowiedziała na zadane pytania. Aktywność uczniów była bardzo wysoka, a efekty pracy wszystkich grup wypadły na poziomie bardzo dobrym. Serdecznie dziękujemy przybyłym gościom za udział w naszych zajęciach.

Dźwięk

Dzięki prezentacji multimedialnej oraz modelowi ucha pozyskanemu z Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi klasa V w atrakcyjny sposób mogła poznawać funkcjonowanie ucha, drogę dźwięku z ucha zewnętrznego do mózgu. Uczniowie również doświadczali drgania membrany głośnika podczas dźwięków płynących z różnych źródeł. Na własne uszy mogli się przekonać, jak głośne dźwięki wydawane są przez samoloty, młoty pneumatyczne, czy głośną muzykę. Podsumowanie wiedzy zwieńczyły ciekawe ćwiczenia interaktywne.

Uczniowie klasy I w ekopracowni

W dniu 16 lutego 2017 r. w pracowni ekologicznej przez 2 godziny gościli uczniowie klasy I. Najpierw maluchy obserwowały zachowanie się rybek i patyczaków. Przez lupę oglądali szczegóły anatomiczne tych zwierząt. Obserwowali, jak wygląda „wylinka” patyczaków. Dużą atrakcją dla pierwszoklasistów było nakarmienie naszych zwierząt. Każde dziecko chciało wsypać choćby odrobinę karmy dla rybek, spryskać wodą terrarium i nakarmić Tosię – czyli świnkę morską. Maluszki wykazały się dociekliwością, gdyż zadawały dużo pytań dotyczących życia zwierząt zgromadzonych w pracowni. Kolejną godzinę poświęciliśmy na wysłuchanie mini wykładów prowadzonych przez uczniów klasy V. Prelekcja dotyczyła segregacji i recyklingu. Zajęcia dla uczniów klasy I poprowadziła Hanna Kopeć.

Szkolny Konkurs Wiedzy Ekologicznej

W dniu 3 lutego 2017 r. odbył się otwarty konkurs wiedzy ekologicznej. Zadanie to wykonane zostało zgodnie z 5 punktem konkursu ogólnopolskiego „Szkolny Klub Ekologów”. Podczas zajęć koła ekologicznego uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną, która w czytelny sposób omawiała najważniejsze zagadnienia dotyczące recyklingu, dziury ozonowej, kwaśnych deszczy, ochrony zasobów naturalnych oraz biodegradacji.
Do testu, opracowanego przez panią Hannę Kopeć przystąpiło 19 uczniów z klas IV-VI. Test zawierał 40 pytań wielokrotnego wyboru z zakresu ekologii. Wiedza uczniów przystępujących do konkursu okazała się na tyle wysoka, że aż 4 z 19 uzyskało po 38 punktów. W celu wyłonienia zwycięzcy między czworgiem najlepszych uczestników przeprowadzono dogrywkę. Liderami wiadomości z edukacji ekologicznej okazali się uczniowie klasy V, to między nimi toczyła się zażarta walka o czołowe miejsca. Dogrywka wykazała, że walka toczyła się dosłownie o ułamki punktów.
Nagrodę I stopnia uzyskała uczennica klasy V Eliza Olczyk, nagrodę II stopnia otrzymała uczennica klasy V Maja Kaźmierczak, nagrodę III stopnia otrzymał uczeń klasy V Kacper Gajda. Wyróżnienie otrzymał: uczeń klasy V Kordian Pieczyński. Wręczenie nagród nastąpiło 15 lutego 2017 r.

Uczniowie klasy IIIb w ekopracowni

W dniu 10 lutego 2017 r. w ramach programu edukacyjnego ENERGA Klasa III b podczas odwiedzin w ekopracowni poznawała zjawiska elektryczne. Na własnym organizmie poznali przeskok iskry elektrycznej, elektryzowanie się różnych ciał. Doświadczyli, że naelektryzowany balon potrafi zmienić kierunek biegu strumienia wody, że dwa naelektryzowane balony lub słomki odpychają się, a do w/w przedmiotów papierki przyciągają się. Za pomocą maszyny elektrostatycznej oraz za pomocą 3 zmysłów poznali wyładowania atmosferyczne. Obejrzeli prezentacje multimedialną dotyczącą występowania elektryczności w naturze. Uczniowie zdobyli również wiedzę dotyczącą zagrożeń, jakie niesie ze sobą prąd i jak się bezpiecznie z nim obchodzić. Zajęcia poprowadziły panie Hanna Kopeć i Małgorzata Ostalczyk.

Uczniowie klasy II w ekopracowni

W dniu 9 lutego 2017 r. pracownię ekologiczną odwiedziła klasa II. Pierwszym etapem wizyty było zapoznanie się z nową pracownią. Po klasopracowni młodych ekologów oprowadziła Pani Hanna Kopeć. Uczniowie obejrzeli zwierzęta zamieszkujące salę przyrodniczą, z ogromnym zainteresowaniem przeglądali zawartość gablot. Dużą ciekawość u dzieci wywołał ludzki szkielet. Maluchy były ciekawe, czy szkielet ten składa się z prawdziwych kości. Kolejnym etapem były zajęcia, prowadzone w ramach programu edukacyjnego Energa. Opiekun pracowni - Pani Hanna Kopeć zapoznała uczniów klasy II z maszyną elektrostatyczną. Za pomocą trzech zmysłów drugoklasiści poznali efekty towarzyszące podczas burzy. Zachwycone i zarazem zadziwione buzie dzieci dowodzą, że świat przyrody i nauki może być fascynujący już od najmłodszych lat. Uczniowie poznali również urządzenia do produkcji energii odnawialnej, a także kulę energetyczną. Wychowawczyni klasy II - Pani Monika Furman przedstawiła swoim podopiecznym prezentację multimedialną „Skąd ten prąd – ciekawa to sprawa”. Następnie obie panie przeprowadziły część ćwiczeniową dotyczącą montażu prostych obwodów elektrycznych.

Zagrożone gatunki zwierząt

Dzisiejsze zajęcia poświęciliśmy na omówienie czerwonej księgi zwierząt zagrożonych wyginięciem. Za pomocą Internetu poznaliśmy kilkadziesiąt gatunków różnorodnych zwierząt z terenu Polski i świata, którym grozi całkowite wymarcie. Zapoznaliśmy się również przyczynami takiego stanu na całym świecie. Na podsumowanie uczniowie wykonali gazetkę o powyższej tematyce.
Dzisiaj uwrażliwiliśmy się na potrzeby innych żywych organizmów. Wiemy już, że człowiek nie może tak egoistycznie i bezwzględnie wykorzystywać i niszczyć środowisko przyrodnicze. Rolą człowieka jest ochrona wszelkich zasobów przyrodniczych, gdyż człowiek bez przyrody nie jest w stanie przeżyć na Ziemi.

Rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego „Osobliwości przyrody”

Konkurs fotograficzny ogłoszony był na początku listopada, a zakończony 22 grudnia 2016r. W dniu 30 stycznia 2017 nastąpiło rozstrzygnięcie. Do konkursu przystąpiło pięcioro uczestników koła ekologicznego. Łącznie wpłynęło 45 interesujących zdjęć. Bezkonkurencyjnie pierwsze miejsce zajął Kacper Gajda uczeń klasy V. Zdjęcia przedstawiające zachód Słońca i jego przenikanie wśród roślin robią duże wrażenie. Kacper również umiejętnie utrwalił jaszczurkę zwinkę wylegującą się w ostatnich promieniach jesiennego słońca. II miejsce zajęła Eliza Olczyk za zdjęcie ukazujące zachód słońca, III miejsce zajęła Alicja Ratajczyk za zdjęcia „Pierwsze mrozy”. Wyróżnienia otrzymały: Ania Langier i Patrycja Calińska.
Również tego dnia odbyło się wręczenie nagród za wzorową opiekę nad zwierzętami. Za okazany trud i systematyczną pracę przy klasowych zwierzętach nagrody otrzymali: Jakub Jończyk i Jakub Wiewiura. Chłopcom z klasy IV gratulujemy takiej postawy.

Ferie z przyrodą

Podczas kilkugodzinnego spotkania podczas ferii grupka chętnych uczniów zdobywała wiedzę o ekosystemie wodnym, grając w grę planszową wykonaną własnoręcznie przez uczniów uczęszczających na kółko ekologiczne. Następnie uczniowie zdobywali wiedzę o segregacji różnorodnych odpadów grając w gry internetowe pn. „Maks – mistrz recyklingu”. Kolejnym etapem naszego spotkania była opieka nad klasowymi zwierzętami. Uczniowie bardzo chętnie wyczyścili terrarium i akwarium. Pomogli również w przenoszeniu pomocy dydaktycznych do nowej sali przyrodniczej.
W okresie zimowym nie mogliśmy zapomnieć o zwierzętach żyjących w naturalnym środowisku. Uzupełniliśmy karmniki w ziarno i smakowity smalec dla sikor. Czas zleciał szybko i radośnie na fajnej i aktywnej zabawie, połączonej ze zdobywaniem atrakcyjnej wiedzy przyrodniczo - ekologicznej. Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Hanna Kopeć i Marta Zawiślak.

Właściwości ciał fizycznych

Przez dwa tygodnie uczniowie klasy IV poznawali właściwości ciał fizycznych.
Z przeprowadzonych doświadczeń uczniowie dowiedzieli się, z jakiego materiału zrobiona jest sprężyna, dlaczego kreda się kruszy, a plastelina jest plastyczna. Dowiedzieli się, w jaki sposób działa termometr, jakie ciała izolują, a jakie przewodzą ciepło. Wiedzą już, że gazy są ściśliwe, a ciecze nie. Potrafią już odpowiedzieć na pytanie, dlaczego linie energetyczne zimą są napięte, a balon używany do lotów pasażerskich unosi się w powietrze.

Efekty świetlne

Podczas kilku zajęć lekcyjnych uczniowie klasy V poznawali różnorodne zjawiska świetlne. W zrozumieniu tych trudnych zjawisk optycznych pomogły uczniom ciekawe doświadczenia i profesjonalne przyrządy optyczne pozyskane z środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki w Łodzi oraz z funduszy UE w ramach projektu unijnego „Uczę się i nauczam”.

Segregacja odpadów

Nasza Szkoła jest placówką promującą proekologiczne postawy. W wielu miejscach budynku szkolnego rozmieszczone są pojemniki do segregacji odpadów. Na terenie szkoły łącznie rozstawionych jest 7 pojemników do segregacji odpadów: na plastiki, papier, puszki aluminiowe i odpady mieszane. 4 z w/w znajdują się w pracowni przyrodniczej, 3 na holu w szatni (100 litrowe). Oddzielnie zbieramy korki plastikowe, które gromadzimy do tekturowych pudeł. Ponadto jeden boks szatni przeznaczono na zbiórkę makulatury. W rogu głównego holu znajduje się pojemnik do segregacji zużytych baterii. Uczestnicy szkolnego klubu ekologicznego podczas 3 godzin zajęć w postaci mini plakatów i planu poziomego szkoły udokumentowali umiejscowienie pojemników lub pomieszczeń, w których segreguje się odpady. Jest to pierwsze zadanie w ramach ogólnopolskiego konkursu „Szkolny Klub Ekologów”. Prace plastyczne wykonane były głównie techniką kolażu. Jedna uczestniczka wykonała plan poziomy budynku szkolnego w programie komputerowym do projektowania pomieszczeń w 3D, stosując do tego Internet i technologię komputerową. Łącznie utworzono 4 ciekawe, ładnie i estetycznie wykonane prace plastyczne. Prace wraz z innymi materiałami edukacyjnymi dotyczącymi segregacji odpadów zawiesiliśmy na szkolnej gazetce ekologicznej. Wszystkich uczniów gorąco zachęcamy do zbiórki korków, makulatury, puszek aluminiowych i elektro śmieci!!!

Klasa IV poznaje różnorodne mieszaniny oraz zjawisko dyfuzji

Trudne zagadnienia o mieszaninach klasa IV poznała na podstawie różnorodnych doświadczeń. Przemieszczanie się drobinek gazowych uczniowie odczuli za pomocą samoistnie rozprzestrzeniającego się lakieru do włosów. Zjawisko dyfuzji występujące w cieczach poznali poprzez obserwację rozchodzącego się tuszu i zaparzonej herbaty. Doświadczali, że dyfuzja zachodzi o wiele szybciej w cieczach o wyższych temperaturach. Poznali także mieszaniny jednorodne i niejednorodne. Wszyscy stwierdzili, że takie lekcje bardzo lubią, gdyż są bardzo ciekawe. Miejmy nadzieję, że nauka i zdobywanie wiedzy pójdzie w parze z zainteresowaniem.

W krainie prądu – realizacja programu edukacyjnego „ENERGA”

Za nami kolejny etap zdobywania fascynującej wiedzy. Tym razem poznawaliśmy „świat prądu”. Pierwsze zajęcia wskazały nam, gdzie w przyrodzie występuje prąd. Dzięki nowoczesnej technologii informatycznej poznaliśmy ciekawe, lecz groźne zjawiska atmosferyczne, bardzo interesujące zwierzęta, które potrafią zabijać wytwarzanym przez siebie prądem. Zdobyliśmy wiedzę na temat energii odnawialnej. Nasz kolega Kacper za pomocą tablicy multimedialnej zaprezentował nam schemat pozyskiwania energii na przykładzie kopalni Bełchatów. Podczas zajęć zgłębialiśmy wiedzę dotyczącą ładunków elektrycznych.
Kolejne zajęcia przeznaczyliśmy na przeprowadzenie doświadczeń. Za pomocą kuli energetycznej i żarówki udowodniliśmy, że energia potrafi przepływać na odległość oraz że ciało człowieka jest dobrym przewodnikiem prądu. Za pomocą multimetrów mierzyliśmy własną energię. Wiemy już, że owoce i warzywa to również źródło energii. Potrafimy skonstruować „owocową baterię”, elektromagnes i mini silniczek. Dowiedzieliśmy się również, że w układach szeregowych energię można sumować,
a w równoległych nie. Badaliśmy, które przedmioty są dobrymi przewodnikami,
a które izolatorami. Doświadczając, sprawdziliśmy, czy słona woda jest przewodnikiem prądu i czy podczas jego przepływu zachodzi w niej jakaś reakcja. Wiemy, że z prądem trzeba obchodzić się bardzo ostrożnie, ale że trzeba go również oszczędzać. Wiemy także, że zużyte baterie należy wrzucać do specjalnych pojemników, gdyż wyrzucone do zwykłych śmieci silnie zanieczyszczają naszą Ziemię. Podczas zajęć jak zwykle towarzyszył nam dobry humor, zabawa i odrobina magii.

Pierwszaki w ekopracowni

Dzisiaj szkolną ekopracownię odwiedzili uczniowie klasy I. Maluchy zapoznały się
z mieszkańcami pracowni. Z dużą radością zapoznali się ze świnką Tosią. Mogli ją potrzymać na rękach i pogłaskać za uszkami, co Tosia bardzo lubi. Następnie pierwszaki podeszły do kącika z akwarium. Poznały gatunki rybek hodowanych
w naszej szkole. Miały też okazję nakarmić nasze małe głodomorki. Dużym zainteresowaniem cieszyła się hodowla patyczaków. Z początku prawie wszystkie dzieci bały się tych przemiłych owadów. Kiedy dzieciaki dowiedziały się, że patyczaki są łagodne tak jak biedronki, każde wzięło na rączki to ciekawe zwierzątko. Podczas dzisiejszego spotkania uczniowie klasy I dowiedzieli się, jak pielęgnować poszczególne zwierzęta i że hodowle zwierząt wymagają dużo pracy
i konsekwencji. Maluchy poznały też inne przedmioty i pomoce dydaktyczne będące na wyposażeniu pracowni. Na fototapecie przypinały elementy ożywionej
i nieożywionej przyrody.

Obserwacja pogody

Klasa IV uczestniczyła w cyklu zajęć dotyczących obserwacji pogody. Uczniowie poznali działanie mini stacji meteorologicznej oraz przyrządy do pomiarów meteorologicznych. W grupach wykonywali pomoce dydaktyczne dotyczące rodzajów chmur. W niekonwencjonalny sposób poznawali krążenie wody w przyrodzie. Elementy pogody przedstawiali za pomocą prognozy pogody, którą wcześniej wykonali w domu. Niebezpieczne zjawiska pogodowe poznali za pomocą maszyny elektrostatycznej oraz tornada w butelce.

Wybieram wodę

20 uczestników koła ekologicznego w ramach programu edukacyjnego „Wybieram wodę” uczestniczyło w ogólnopolskim konkursie o tej samej nazwie.
W ciągu kilku tygodni przeprowadziliśmy różnorodne zajęcia dotyczące:

  • Zdrowotnych właściwości wody.
  • Poznaliśmy budowę atomową wody,budowaliśmy cząsteczkę wody.
  • Poznaliśmy rolę wody w życiu człowieka.
  • Poprzez doświadczenia z ziemniakami udowodniliśmy konieczność picia wody i szkodliwość napojów słodzonych.
  • Omówiliśmy wpływ oszczędzania wody na ochronę środowiska.
  • Oglądaliśmy prezentacje ekologiczne, przez które prowadziła nas słynna lektorka Krystyna Czubówna.
  • Uczniowie samodzielnie przygotowywali prezentacje multimedialne dotyczące znaczenia wody.
  • Omówiliśmy znaczenie i krążenie wody w przyrodzie.
  • Aby potwierdzić nasze teorie przeprowadziliśmy cykl zajęć eksperymentalnych z zastosowaniem wody.
  • Na terenie szkoły przeprowadziliśmy akcję zachęcającą uczniów do picia wody i nawadniania swojego organizmu - dzięki temu coraz więcej uczniów zaczęło zmieniać swoje nawyki żywieniowe.
  • Badaliśmy zanieczyszczenie wody i sposoby jej oczyszczania.
  • Na terenie szkoły zawiesiliśmy gazetkę profilaktyczną o znaczeniu zdrowotnym wody, a poprzez plakaty „Mamo, tato wolę wodę” zmienialiśmy świadomość nie tylko dzieci, ale także rodziców i nauczycieli.
  • Badaliśmy skład wody mineralnej, a na zakończenie cyklu zajęć wnieśliśmy toast wodą mineralną „Na zdrowie”, w przerwach wszystkich zajęć towarzyszył nam „łyk zdrowej, niegazowanej wody”.
  • Na podsumowanie cyklu zajęć przeprowadziliśmy ankietę badającą świadomość uczniów na temat roli wody.

    Pod kierunkiem Pani Hanny Kopeć uczniowie samodzielnie przygotowywali
    i wykonywali interesujące doświadczenia. W grupach konstruowali łódź podwodną, badali wyporność prowizorycznego statku. Prowadzili badania, dlaczego woda nie wchodzi do szklanki odwróconej do góry dnem, wykonywali mini źródełko i poznawali zasady działania fontanny. Stworzyli własne tornado w butelce. Za pomocą gotowych elementów konstruowali naczynia połączone, badali działanie tłoków. Uczniowie samodzielnie sprawdzali ile szpilek zmieści się w pełnej szklance z wodą oraz czy szpilka potrafi pływać. Z udziałem soli robiliśmy „lodowe korale”. Prowadziliśmy zajęcia mające na celu badanie sposobu oczyszczania wody. W tym roku samodzielnie wykonali doświadczenie z napięciem powierzchniowym. W ramach zajęć badaliśmy również stany skupienia wody i przechodzenia jej z jednego w drugi stan. Ankieta podsumowująca program wykazała, że wiedza i świadomość uczniów na temat roli wody w życiu człowieka jest wysoka.

  Doświadczenia chemiczne

Dzisiaj sprawdzaliśmy, czy za pomocą odrobiny soli, kostki lodu skleją się ze sobą. Zrobiliśmy „lodowy naszyjnik”. Utrwaliliśmy wiadomości o trzech stanach skupienia wody oraz sprawdzaliśmy, czy wodę wymieszaną z piaskiem i opiłkami metalu można oczyścić.
Zespół, który najszybciej wykonał zadanie i odpowiedział na problemowe pytanie otrzymał w nagrodę słodką niespodziankę. Zwycięzcy byli tak myli i poczęstowali czekoladą pozostałych uczestników zajęć.

Wyniki VI edycji konkursu „EkoBelfry”

Zakończyła się VI edycja Konkursu "Ekobelfry". Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi przyznał nagrody dla najlepszych Ekoszkół i Ekobelfrów za rok szkolny 2015/2016.
Nasza szkoła brała udział w dwóch kategoriach: EkoBelfer i EkoSzkoła.
Z ogromną przyjemnością informujemy wszystkich miłośników koła ekologicznego, że w obu kategoriach zajęliśmy I miejsce w województwie łódzkim.

Opakowania produktów spożywczych źródłem wiedzy

Przemysł Wyżyny Lubelskiej poznawaliśmy odczytując informacje zawarte na opakowaniach produktów spożywczych. Dowiedzieliśmy sę, w jakim mieście były wyprodukowane: mąka, makaron, cukier. Na mapie Polski pionkami zaznaczaliśmy lokalizacje miast, w których wyprodukowano wymienione produkty.

Badamy powietrze i ciśnienie atmosferyczne

Uczniowie klasy IV doświadczali, gdzie znajduje się powietrze, do czego jest ono potrzebne i czy powietrze waży. Na przykładzie piasku i powietrza w balonach poznali pojęcie ciśnienia. Prowizoryczna plaża oraz góry pozwoliły nam zrozumieć różnice ciśnień nad morzem i w górach.

Poznajemy osobliwości przyrodnicze naszego regionu
i uroki naszych lasów

Kolejne zajęcia koła przyrodniczego poświęciliśmy na poznanie osobliwości przyrodniczych występujących na terenach powiatu piotrkowskiego. Na podstawie wydanej gazetki z funduszy WFOŚiGW w Łodzi poznaliśmy uroki przyrody powiatu piotrkowskiego. Mieszkając tu na co dzień, nie dostrzegamy różnorodności otaczających nas lasów, stepów czy dorzecza Pilicy. Dokonaliśmy analizy mapy występowania osobliwości przyrodniczych na terenie gminy Sulejów. Wiemy już, że występuje tu uszatka błotna, bocian czarny, Remiz, traszka grzebieniasta, ryba różanka, żmija zygzakowata, sowa uszatka, jeleń szlachetny, wawrzynek wilcze łyko oraz chrobotek leśny. Ponadto na terenach powiatu piotrkowskiego występują rysie, daniele, wilki, nietoperze, żurawie, bobry itp. Odkryliśmy, że flora i fauna naszych lasów jest bardzo bogata. Podsumowaniem naszej wiedzy było wykonanie plakatu „Kochaj las, póki czas”.

Cykl zajęć poświęconych różnorodnym doświadczeniom

Uczniowie samodzielnie przygotowywali i wykonywali interesujące doświadczenia.
W grupach konstruowali łódź podwodną, badali wyporność prowizorycznego statku, badali, dlaczego woda nie wchodzi do szklanki i kieliszka odwróconego dnem do góry, wykonywali mini źródełko i poznawali zasady działania fontanny. Za pomocą gotowych elementów konstruowali naczynia połączone, badali działanie tłoków. Uczniowie samodzielnie sprawdzali ile szpilek zmieści się w pełnej szklance wody.
W tym roku samodzielnie wykonali doświadczenie z napięciem powierzchniowym. Jedne zajęcia poświęciliśmy na przeprowadzenie doświadczenia z ziemniakami
i napojami słodzonymi oraz z wodą, udowadniając, że picie słodzonych i barwionych napojów jest szkodliwe, a picie wody sprzyja zaspakajaniu pragnienia, jędrności ciała i zdrowiu. Kolejne zajęcia dotyczyły dźwięku. Do tego celu wykorzystaliśmy tuby różnej długości, trójkąty, pokrywki, grzebienie, papier. Omówiliśmy prędkość rozchodzenia się dźwięku oraz jak działa telefon. Uczniowie z przeprowadzonych doświadczeń wykonali ciekawe notatki przyrodnicze i plakaty. Jak widać nauka „nie poszła w las”, gdyż każdej grupie udało się wykonać wiele ciekawych doświadczeń.

Lekcje przyrody w terenie

Klasa IV po raz pierwszy uczestniczyła w zajęciach terenowych. Zadaniem uczniów było wyszukanie ciekawych zjawisk przyrodniczych lub interesujących form żywych organizmów. Największe zainteresowanie wzbudził grzyb - muchomor czerwony. Uczniowie dokładnie obejrzeli przez lupę ten piękny, lecz trujący okaz. W zeszytach powstały pierwsze szkice z przeprowadzonych obserwacji przyrodniczych. Do obserwacji przyrodniczych uczniowie wykorzystali lornetki i lupy pozyskane od WFOŚiGW w Łodzi. Kolejne zajęcia terenowe dotyczyły wyznaczania kierunków geograficznych. Tę ważną umiejętność uczniowie poznawali za pomocą własnego ciała, gnomonu i kompasów.

3 października
Obserwacja żywych organizmów

Dzisiaj uczyliśmy się zasad mikroskopowania i wykonywania prostych preparatów mikroskopowych. Do obserwacji wykorzystaliśmy naszą hodowlę pantofelka. Dla wielu uczestników koła przyrodniczego było to pierwsze spotkanie z żywymi mikroorganizmami. Okazuje się, że w kropli wody może żyć bardzo wiele różnorodnych organizmów mikroskopijnej wielkości. Wszyscy uczniowie świetnie poradzili sobie z wykonywaniem preparatów i ustawianiem mikroskopu za pomocą śrub makro i mikrometrycznych.

29 września
Opieka nad podopiecznymi

Dzisiaj zadbaliśmy o naszych podopiecznych. Jedna grupa porządkowała terrarium,
w którym nieco utrudniają nam prace małe patyczaki – jest ich chyba ze sto. Bardzo trudno posprzątać w terrarium i wymienić roślinki, które oblepione są taką ilością młodych owadów. Mimo to czteroosobowa grupka świetnie sobie poradziła z tymi ruchliwymi maluchami. Druga grupa podlewała kwiaty i przesadzała bazylię, a trzecia zajęła się porządkowaniem w akwarium. Po wytężonych pracach porządkowych wszędzie aż lśniło. Założyliśmy również hodowlę pierwotniaków – eugleny zielonej
i pantofelka. O przebiegu tej hodowli poinformujemy za około dwa – trzy tygodnie.
Część zajęć przeznaczyliśmy na układanie napisów na magnetycznej mapie Polski. Uczniowie wskazywali najważniejsze pasma górskie, niziny i poznane już parki narodowe i największe miasta Polski. Była to świetna powtórka wiadomości z zajęć lekcyjnych z przyrody.

22 września
Poznawanie przyrody wszystkimi zmysłami

Uczniowie klasy IV poznawali przyrodę za pomocą wszystkich zmysłów. Na początek rozpoznawali owoce i warzywa za pomocą zmysłu dotyku, a następnie za pomocą zmysłu wzroku i smaku. Następnie korzystając ze zmysłu wzroku i mikroskopu oglądali elementy przyrody niewidoczne gołym okiem. Kolejnym etapem poznawania przyrody było nasłuchiwanie odgłosów przyrody , a następnie obserwowanie jej przez lornetkę.